Amerikanska IT-säkerhetsbolaget BEMO förser sina kunder med utbildning i nya digitala arbetssätt med Microsoft 365 via Storyals WorkplaceBuddy. Resultatet – ökad produktivitet och en signifikant minskning av supportsamtal. 

Utbildning som en mervärdestjänst

Partnerskapet mellan BEMO, ett amerikanskt cybersäkerhetsbolag specialiserade på IT-tjänster för små och medelstora företag med Microsoft som teknikplattform, och Storyals, initierades av en kund som efterfrågade Storyals utbildning som en del av sin tjänsteprenumeration från BEMO.

BEMOs VD Bruno Lecoq, en erfaren Microsoft-veteran, insåg genast värdet av att erbjuda samma möjlighet åt alla deras kunder. BEMOs affärsmodell, som bygger på att tillhandahålla en säker och produktiv IT-miljö för sina kunder, går hand i handske med Storyals mission att öka den digitala kompetensen och utbilda organisationer i nya digitala arbetssätt.

BEMO levererar sina tjänster till organisationer med max 500 användare och det har visat sig vara en framgångsrik affärsmodell. Men företagets supportavdelning ägnade för mycket tid åt samtal som handlade om hur man använder Microsofts olika digitala verktyg.

Innan vi började jobba med Storyals spenderade vår tekniska support massor av tid på att svara på frågor om Microsoft 365 och de olika apparna”, förklarar Bruna Leqoc. Frågor som ”Vad betyder låset på en Teamskanal?”, ”Hur delar jag min Whiteboard i ett digitalt möte?” eller ”Hur skapar jag en anteckningsbok i OneNote?” Den typen av frågor minskade drastiskt efter introduktionen av Storyals WorkplaceBuddy.

– Företag lägger massor av pengar på system och mjukvara, men för att de verkligen ska få ut önskat värde måste personalen få utbildning i hur verktygen bör användas. Historiskt har det här inte varit något man tänkt på alls, ”, förklarar Lecoq.

Storyals WorkplaceBuddy – en Microsoft Teams app för digital utbildning

Storyals introducerade sin senaste produkt för BEMO –  en Teams app, baserad på AI och modern chattbot-teknik. Produkten som går under namnet Storyals WorkplaceBuddy förser användare med digital utbildning direkt i den egna IT-miljön, ger tips och rekommendationer om hur man kan jobba smartare med olika digitala verktyg, samt svarar på ett obegränsat antal produktivitetsrelaterade frågor från användarna.

 

– En av de stora fördelarna med den här produkten är att vi kan dra nytta av Storyals samlade kunskapsbank och kontinuerligt fylla på databasen med frågor och svar som är relevanta för våra kunder, säger Julianne Hemingway, Produktivitetscoach och ansvarig för Storyals i Nordamerika. Om svaret inte finns i databasen går frågan till vårt team av produktivitetscoacher som kan ge svar direkt till användaren via chatten, fortsätter hon.

Produktiviteten skjuter i höjden

BEMO behövde en produkt som passade mindre organisationer med under 500 användare och med en enkel och snabb installationsprocess. Storyals WorkplaceBuddy passade perfekt. Produkten installeras direkt i Microsoft Teams och erbjuder ett kostnadseffektivt sätt att ge personalen tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling närhelst det behövs.

Storyals har varit helt fantastiska! Tillgängliga, effektiva och alerta när vi behövt hjälp. Hela processen har varit smidig och det är roligt att jobba tillsammans med dem, säger Bruno Lecoq. Han berättar att efter fyra månader med Storyals har BEMOs egna produktivitetsbetyg skjutit i höjden.

Tre månader efter att ha gått igenom Storyals kurser har en av BEMOs kunder gått från 38 supportsamtal till endast ett! Produktivitetsbetyget för samma kund har stigit från 4.8 till 6.6 på en skala av 7.

– Alla vinner på att få den här typen av kontinuerlig utbildning. Det är en process som i slutändan ökar produktiviteten och den digitala kompetensen inom hela organisationen, förklarar Julianne Hemingway.

– Kontinuerlig uppmuntran och utbildning i nya digitala arbetssätt kommer vara en kritiskt framgångsfaktor för alla organisationer som har investerat i Microsoft 365, sammanfattar Ulrika Hedlund, VD och grundare av Storyals.

– Det vi gör tillsammans med BEMO är väldigt spännande. Sättet de arbetar på med sina kunder – ständigt med örat mot marken och öppna för nya proaktiva IT-lösningar – får dem att stå ut på marknaden. Vi på Storyals ser fram emot att fortsätta vara en del av deras framgångskoncept.