Catharina Jogården på NCC har en helhetssyn på lärande, samarbete och produktivitet. Hon inkluderar sociala, kulturella, fysiska och tekniska aspekter i sitt arbete för att skapa en stimulerande miljö där våra mänskliga behov står i centrum.

Catharina Jogården är Business Transformation Manager på NCC AB, ett av Skandinaviens största byggföretag – med nära 20 000 anställda och nästan 60 miljarder kronor i omsättning. Hon har en civilingenjörsexamen från KTH. Men det är mer på sin plats att beskriva Catharina Jogården som en ”evangelist” på sitt företag. Under sin karriär, som nu sträcker sig över 24 år på den svenska byggjätten, har Catharina Jogården haft många roller.

”På NCC har jag arbetat med utveckling på många olika sätt. Den största uppgiften, och kanske den största utmaningen, var 2013, då jag utsågs att leda teamet som utformade vår arbetsmiljö och nya arbetsprocesser på vårt nya huvudkontor i Stockholm.”

ETT HOLISTISKT PERSPEKTIV

Catharina närmade sig denna uppgift från en holistisk synvinkel, där hon tog hänsyn till kopplingarna mellan teknik, kultur, arkitektur, arbetsmiljö och naturligtvis – integrationen av digitala tjänster på den nya arbetsplatsen och hos dess personal.

”Jag arbetade med det här projektet fram till mars 2017, då det stora arbetet med att utforma vår fysiska miljö var klart. Efter det valde jag att specialisera mig på de digitala aspekterna av hur vi arbetar tillsammans. Där finns en stor potential att hjälpa personalen – liksom företaget i stort – att arbeta smartare.”

När hon påbörjade sitt nästa uppdrag, som Digital Development Manager, identifierade hon snabbt en svag länk mellan IT och personalen. Det var då som Catharina kom att bli kanalen mellan det tekniska och det mänskliga – kanske lite som en bro mellan människa och maskin. Istället för att utveckla styrning och processer från ett teoretiskt uppifrånperspektiv, valde Catharina och hennes team att först och främst identifiera de anställdas behov – och sedan låta resultaten styra utformningen av verktyg och rutiner.

ATT ARBETA SMARTARE

”Resan mot den digitala miljön är sammankopplad med så många andra arbetsmiljöaspekter. Vi måste ta hänsyn till vår kulturella, fysiska och sociala miljö när vi pratar om det digitala. Och vi måste sätta människan i centrum om vi vill må bra och lyckas. Att kunna arbeta smartare – tänka om och lära sig utföra vanliga arbetsuppgifter effektivare och mer hållbart”, säger Catharina.

I detta avseende är företagets slogan ganska talande: “We work smarter at NCC.” Och under samtalet med Catharina framstår det som klart och tydligt att detta inte är en kliché. Den representerar snarare en medveten resa för att skapa självkännedom och kunskap om hur vi fungerar som människor.

”Man kan utveckla hur många verktyg som helst, men det spelar ingen roll om vi inte förstår hur man förändrar och utvecklar sätten som människor faktiskt arbetar på. Att fokusera på målet och sedan hjälpa dem nå dit”, förklarar Catharina.

”Det som driver mig är att jag kan hjälpa våra medarbetare som verkligen vill att NCC ska lyckas, men kanske känner sig fast i ineffektiva arbetsmetoder. Att lösa deras problem ger mig mycket energi. Liksom det faktum att jag har förmånen att hjälpa till att forma ett bättre sätt att samarbeta. Det är människorna som för vårt företag framåt.”

Catharina betonar att NCC är ett bra företag som sätter människan i centrum. Ett företag som verkligen bryr sig om sina anställda som individer. Att arbeta smartare – inte mer – för att spara tid och energi är en av NCCs viktigaste prioriteringar. Men det finns inga speciella regler kring det – istället låter man det sunda förnuftet råda.

”Vi arbetar för företagets bästa samtidigt som vi i slutändan skapar värde för samhället vi lever och verkar i. Vi bygger vägar, broar, skolor… saker som är nödvändiga och nyttiga”, säger Catharina.

ATT VÄLJA RÄTT VERKTYG

Idag ansvarar Catharina Jogården för den digitala arbetsplatsen med fokus på de grundläggande verktyg som hjälper NCC:s anställda i vardagen.

”Vi har valt Office 365 som vår plattform och vi är mycket nöjda med det. Vårt huvudfokus har alltid varit på tre perspektiv: individen, teamet och företaget, och att alla tre kan dra nytta av moderna verktyg. Vi vet att om det fungerar för individen så kommer det i slutändan att gynna oss som företag. Det handlar om att göra saker mer effektiva så att man sparar tid och energi – i princip att se till så att vår personal är mer engagerad och har koll på saker och ting”, säger hon.

NCC valde Storyals som del av sin utbildningslösning. Filmerna har anpassats och integrerats i företagets egen utbildningsportal.

”Den metod som Storyals använder passar bra ihop med vår kultur – hur vi värderar samarbete och utbildning baserad på verkliga situationer. Det hjälper oss även att få insikt i hur vi arbetar – att skapa medvetenhet. Finns det ett bättre, smartare och enklare sätt att göra saker? Ett sätt som löser problem och sparar energi? Personalengagemang är jätteviktigt, men för att komma dit måste vi förstå världen runt omkring oss och varandra. Tillsammans är vi starka”, säger Catharina.

CATHARINA JOGÅRDENS TRE TIPS FÖR ATT LYCKAS

  1. Utgå från individens arbetssituation och lös deras problem med ett fokus på lärande i vardagen.
  2. Säkerställ uppbackning från ledningen – utbilda dem först.
  3. Se till att ha interna champions och coacher.