Omställningen till en modern digital arbetsplats var redan ett faktum på Almi, men när pandemin slog till ökade trycket på verksamheten än mer. Över en natt blev i princip all dialog digital. Med hjälp av Storyals kan nu Almi snabbt ställa om, utbilda medarbetarna så de blir bekväma med de nya verktygen och höja den digitala kompetensen i hela företaget.

Digital kompetens för att driva tillväxt

Almi hjälper företag med alla möjliga tillväxttjänster inom finansiering och affärsutveckling. De välkomnar både nystartade och etablerade företag och har 16 regionala dotterbolag belägna i olika delar av landet, plus en riskkapitalverksamhet med regionala fonder.

Sedan 1994 har Almi godkänt 80 000 företagslån till ett värde av över 40 miljarder kronor. Företaget har investerat över 2,5 miljarder kronor i 600 portföljbolag. Under de senaste 25 åren har de genomfört över 300 000 affärsutvecklingsåtgärder för svenska företag, hemma och över hela världen – vilket har hjälpt dem att växa exponentiellt.

Men för att kunna hjälpa andra behöver man ibland också hjälpa sig själv, och det är just där Storyals kommer in. Med stöd av Storyals unika utbildningsserier och skräddarsydda lösningar levererade av erfarna adoptionsexperter, investerar Almi i digital adoption för att snabbt öka den digitala kompetensen inom organisationen.

Anpassning till den digitala arbetsplatsen

Som för många andra företag har mycket förändrats för Almi sedan pandemin startade i början av 2020. Större delen av Almis arbete har överförts till den digitala arenan. Organisationen jobbade redan med Microsoft Teams men i och med pandemin så sattes den digitala plattformen verkligen på prov.

”Alla våra möten blev digitala. En enkel fråga till en kollega måste ställas via chatt istället för personligen, och vår traditionella fredagsfika blev virtuell, via Teams, istället för på kontoret”, säger Cassandra Falk, internkommunikatör på Almi, Stockholm.

Den kraftiga ökningen av digitalt och virtuellt arbete innebar att Almi, med nära 500 anställda, behövde mer utbildning i Microsoft Teams. Företaget anlitade en extern leverantör och utbildningen visade sig vara riktigt bra. Men enligt avtalet fick inte Almi återanvända informationen från utbildningen. Det blev ett problem.

”Då kom vi i kontakt med Storyals som erbjöd exakt det vår organisation behövde; utbildningsserier som vi kan ha tillgång till i vår egen kompetensportal (LMS) och som medarbetarna kan nyttja vid tid och tillfälle och hur många gånger de vill,” säger Cassandra Falk. Almi valde prenumerationstjänsten Storyals Lite, samt adoptionstjänster där Storyals levererar skräddarsydda webinarier och coaching av adoptionsexperter.

”Jag skulle vilja lyfta fram hur extremt proffsiga Storyals är, tillägger Cassandra Falk. Jag beundrar deras noggrannhet, snabbhet och förmåga att alltid få oss som kund att känna oss viktiga och prioriterade”.

Att göra det virtuella personligt

För affärsutvecklarna på Almi är de två största utmaningarna med den helt digitala miljön bristen på fysiska möten med kunder, samt bristen på social interaktion mellan kollegor.

”En utmaning har varit att kunna genomföra de nu ännu viktigare kundmötena med känslan av ett fysiskt möte, trots att det nu sker digitalt, säger Cassandra Falk.”

En annan utmaning är den sociala aspekten, som får läggas åt sidan när en stor del av arbetsdagen sker digitalt och på distans. Många saknar energin man får av att vistas tillsammans med kollegor och det vardagliga snacket vid kaffemaskinen eller över lunchlådan. Det är svårt att byta ut, men vi gör vårt bästa”, fortsätter hon.

En bättre balans

Enligt Cassandra Falk har det digitala arbetet och att arbeta hemifrån haft positiva effekter på balansen mellan arbete och privatliv. Hon betonar emellertid att personlig interaktion fortfarande är nödvändig för att behålla kreativiteten och energin på arbetsplatsen.

”Det kommer nog bli svårt att återgå till hur det var innan pandemin. Vi ser dock att kreativiteten och de nya initiativen lätt tappas bort under de digitala mötena. Därför kommer de fysiska mötena spela en viktig roll även i fortsättningen. En kombination av kontorsarbete  och hemarbete tror jag är ett bra recept för framtiden”, säger Cassandra Falk.

Lars Mårdbrant, Kommunikationsdirektör på Almi, och Ulrika Hedlund, VD och Produktivitetsexpert på Storyals.

Storyals utbildningsserier lanseras nu för alla medarbetare runt om i landet och annonserades stort på Almis stora företagsmöte i början av oktober 2020 – ett strategiskt och proaktivt sätt att få alla med på tåget. Det är också oerhört viktigt att från ledningsnivå signalera att investeringen i digital kompetens är av högsta prioritet – något man på Almi har gjort med bravur. Därefter är det bara att hålla i – att fortsätta utvecklingen framåt och bibehålla den företagskultur som främjar kontinuerligt lärande.